Potřebujeme k životu tuk?

Jana Luberová, vyšlo: týdeník Karvinsko 5+2 dny, 21.2.2013

Ve výživě člověka tvoří tuky, spolu s bílkovinami a sacharidy, tři základní živiny. Tuky se nedají nahradit, protože plní řadu nezbytný procesů v organismu. Pomáhají využít vitaminy rozpustné v tucích, jsou zdrojem nepostradatelných mastných kyselin. Jak je známe v běžném životě? Objevují se pod názvy light, se sníženým nebo nízkým obsahem tuku, odtučněný, nízkotučný, polotučný, plnotučný, smetanový. Které z těchto přívlastků jsou vhodné a které méně?

Pravdou je, že tuky jsou bohatým zdrojem energie a vyvolávají rychlý pocit nasycení. Příkladem je rychlé stravování junk nebo fast food…., kdy po konzumaci tučné stravy, z pohledu spokojeného žaludku, získáme pocit sytosti, který nám vydrží velmi krátce.

Proč se tedy někteří jedinci stále vracejí k tučným potravinám? Jednoduše chutnají, tuk je totiž nositelem chutě i vůně.

Pokud jste i vy závislí na tučných potravinách, zapřemýšlejte nad výběrem a množstvím tuků z potravin, které se objevují na vašem talíři. Proč?

Jednoznačně si zaděláváte na zdravotní potíže, které vám lékař sdělí takto: „Máte zvýšený cholesterol v krvi, vysoká hladina triglyceridů – krevních tuků, hodnota špatného cholesterolu není příliš uspokojivá.“

Co s tím?

Úhlavními nepřáteli jsou nasycené tuky (z tučného masa, uzenin, z tučných mléčných výrobků, ztužených tuků) + trans tuky a skryté tuky v potravinách (sladké pečivo a sladkosti: např. croissanty, sušenky, zákusky, polevy, zmrzlina, čokoláda, koblihy dorty, ale také musli tyčinky + špatné tuky: salámy, paštiky, slané pochutiny, pizza, ….) Skryté tuky jsou zrádné hned ze dvou důvodů a to… při konzumaci si často neuvědomujeme jejich přítomnost a nemáme kontrolu nad konzumovaným množstvím.

Z toho plyne, že tučné potraviny, v kombinaci s cukry, se obecně stávají rizikovým faktorem vzniku dvou typů chorob, které představují nejčastější příčinu úmrtí v ČR.

Z praxe: „V dnešní době, kdy ubývá fyzická činnost a běžný pohyb je výjimkou, je nám zvýšená konzumace tuků, především těch nevhodných, spíše na obtíž. Tělo je tím pádem nespotřebuje a tuky ze stravy se jednoduše přemění na zásobní tělesné tuky. Uložené tuky v těle se stávají skladištěm energeticky „bohatého“ a zároveň škodlivého „materiálu“. To má negativní dopad na srdce, cévy a vznik nadváhy i obezity.”

A přitom je tak jednoduché vědět, že skupinu tuků “prospěšných”, důležitých pro život i naše zdraví, máme jíst pravidelně a každý den.

Nezapomínat na tuky pro tělo důležité, respektive používat rostlinné oleje lisované za studena. Využívat i další zdroje správných tuků, které se, mimo rostlinných olejů, nacházejí také v tučných rybách, ořeších a semenech rostlin. Do jídelníčku zařazovat avokádo nebo olivy.

Druhou skupinu, kterou známe pod názvem nasycené tuky, ty jsou méně žádoucí, se vyplatí ve stravě snižovat. Všeobecně to znamená omezit konzumaci tučného masa, uvážlivě používat mazací tuky, minimalizovat smažení pokrmů. Regulovat množství skrytých tuků, např. v uzeninách, průmyslově zpracovaných polotovarech, tučných mléčných výrobcích. A co je nejpodstatnější: minimalizovat výběr sladkého pečiva, sladkostí, cukrovinek, ale i „zdravých pamlsků“.

Co z toho pobrat, abychom jídelníček směrovali správně?

Vědět, že tuky tvoří nedílnou součást správné výživy. Přemýšlet, jak nad jejich výběrem, tak věnovat pozornost množství tuků, které pravidelně jíme. A uvědomit si, že v životosprávě člověka jsou všechny živiny vzájemně provázány.