Živiny v našem jídelníčku,
aneb jak vnímat signály vlastního těla

Jana Luberová, vyšlo: týdeník Karvinsko 5+2 dny, 7.2.2013

Dokážete sami sobě odpovědět, co je součástí vaší každodenní stravy? Běžně se ani nepozastavujeme, co vše tělu dáváme. Přitom naše tělo dokáže fungovat z toho, co mu předložíme v podobě jídla a vody.

V dnešní době má význam sledovat, co naše strava obsahuje, jelikož to, co jíme, má přímý dopad na naše zdraví a psychiku. Návod je jednoduchý.
Stačí přemýšlet o tom, co dáváme do pusy a jak na nás určité druhy potravin působí.

Z praxe: Naprostá většina lidí pravidelně vybírá a s malými obměnami jí stejné druhy potravin. Strava současného člověka bývá většinou hodně jednotvárná, s tendencí dojídat se po hlavním jídle. Tyto pocity po jídle se pravidelně týkají únavy, ospalosti, přeplněnosti, nafouklého břicha, nadýmání, pálení žáhy, knedlíku v krku nebo také chuti na sladké. Našli jste se?

Pravda je taková, že naše zvyklostní chování nám říká vybírat takové druhy potravin, které nám chutnají. Nejvíce to platí o potravinách se sladkou a slanou chutí, ale také s chutí „tukovou“. Pro všechny, kteří se řídí pouze chuťovým instinktem, bude alfou omegou změnit své zakořeněné stravovací návyky a zaměřit se také na výběr a množství jídla. S tím souvisí i kvalita a kvantita jednotlivých živin.

Každá potravina obsahuje určitý podíl základních živin, mezi které se řadí sacharidy, bílkoviny, tuky. Co nám tyto komponenty stravy říkají?

Chuť na sladké je prvotní vjem každého člověka, hned po narození. Náš mozek pracuje na cukr a cukr funguje jako zdroj energie. Proto řada lidí, jakmile pocítí únavu, automaticky šáhne po sladkém.

Opačně je to s chutí “tukovou”, schopnost ji rozpoznat je velmi individuální. Lidé, kteří jsou vůči chuti tuku vnímavější, ho jedí méně. Z rozborů jídelníčků klientů vyplývá, že převážná většina lidí konzumuje velké množství nevhodných tuků. Příčinou je nízký práh citlivosti na tučnou chuť a zvyklostní návyky.

Nevhodný výběr živin, volba sladkostí a přemíra tučných potravin, vede samo sebou k váhovým přírůstkům. A to je z pohledu výživy důvod, proč přibývá lidí „s tukovými polštáři“.

Každý sám za sebe rozhoduje o svém zdraví a může sjednat nápravu! Nevíte jak? Věříme, že s námi najdete řešení. Program „JL Menu“ může kočírovat váš jídelníček. Naučíte se vybírat kvalitní potraviny, které obsahují plnohodnotné živiny.