Praktikujete i vy zdravý životní styl?

Jana Luberová, vyšlo: týdeník Karvinsko 5+2 dny, 15.1.2013

Zdravý životní styl zní jako fráze, kterou slyšíme na každém kroku…

Právě životní styl patří k těm věcem, které můžeme sami ovlivnit. Určitá míra zodpovědnosti a proměnlivost v našem životě je velmi důležitá. 
Odpovězte si na následující otázky a dozvíte se, zda se v oblasti zdravého životního stylu orientujete. U každé otázky je označena jedna správná odpověď.

 

  1. Preventivní výživa znamená?
    a) Redukční
    b) Racionální
    c) Dietní

  2. Co je to funkční potravina?
    a) Působí ve prospěch člověka.
    b) Podporuje stárnutí organismu.
    c) Způsobuje pokles funkční zdatnosti člověka.

  3. Účelem vlákniny je sloužit k:
    a) Zvýšení vstřebatelnosti vápníku.
    b) Prevenci rakoviny a snížení cholesterolu.
    c) Úpravě pitného režimu.

  4. Perlivé minerální vody, bohaté na uměle vytvořený oxid uhličitý, přispívají k:
    a) Podpoře látkové výměny.
    b) Rovnovážnému prostředí organismu a jeho doporučovanému zavodnění tekutinou.
    c) Překyselení žaludku a trávicím potížím.

  5. Když se hovoří o omega 3 mastných kyselinách, je tím myšlena konzumace:
    a) Tučného masa
    b) Tučných ryb
    c) Sádla nebo másla

  6. Která z uvedených bílkovin je pro člověka nejkvalitnější a nejlépe stravitelná?
    a) Maso
    b) Mléko
    c) Vaječný bílek

  7. Pokud nechceme ztrácet svalovou hmotu, je potřeba ve stravě zajistit dostatek kvalitních živin z:
    a) Bílkovin
    b) Rostlinných tuků
    c) Složených cukrů

  8. Za tekutinu, započítanou do pitného režimu, lze považovat:
    a) Kávu s kofeinem
    b) Polévku
    c) Mléko

  9. Současné výživové trendy a pravidla úspěchu správné životosprávy, navádějí jíst:
    a) Pravidelně, pestře, vyváženě.
    b) Minimální porce k udržení tělesné váhy.
    c) Jíst do plného pocitu sytosti. Jedině tak není strávník ohrožen nedostatkem adekvátní výživy.

  10. Pod pojmem „vyvážená strava“ si představím:
    a) Jídelníček odpovídající skutečné potřebě našeho těla, v závislosti na pohybu či aktivitě.
    b) Příjem tuků ze stravy větší jak 30 %, pro vytvoření energetických zásob.
    c) Dostatečný příjem vitaminů a minerálních látek ze stravy.

     

Správné odpovědi: 1.b, 2.a, 3.b, 4.c, 5.b, 6.c, 7.a, 8.b, 9.a, 10.a

Hodnocení:

8-10 bodů: Skvělé! Pravděpodobně vás tato oblast zajímá a máte chuť i zdravě žít. Umění naslouchat svému tělu se však člověk učí stále.

 5-7 bodů: Znáte tuto oblast a obecně se orientujete. Pro zdravé tělo a psychickou pohodu nakoukněte novému stylu života více pod pokličku.

0-4 bodů: Na zdravý životní styl moc nesázíte. Další díly vás navedou, jak lépe porozumět vlastnímu tělu.

Vyšlo vám “skvělé”, blahopřejeme. Pokud je to jinak, udělejte si jasno ve svém životním stylu. Ať je pro vás životní styl, který žijete, přínosem.